Thursday, February 2, 2012

MaNiSnYa SaBaR

Bismillahirahmanirahimm...


Sabar itu manis...bagaimana manisnya...bagaimn rasanya, hnya yang sabar bisa menghuraikan kata..tidak perlu panjang lebar..sekadar seulas senyuman mampu menjelaskan semuanya..
Tika merasa hidup sempit, masa menipu diri, keadaan memaksa,mereka yg dipercya entah kemana..disitu bakal dijumpakan dengn sabar...sabar atas ujian..sabar diatas ketentuan..itu sabar...menerima bahawa..yg terjadi itu suatu tarbiyah hebat dariNya...Bukan calang-calang orang bisa bersabar..kerna..ade yg hancur sabarnya tika tapak pertama dan ade juga yg mampu bersabar hingga ke akhirnya...sekuat keyakinan Allah bhwa kamu akan bisa bersabar..sekuat itu juga kamu perlu berusaha untuk brsabar...Dia tidak menimpakan ujian buatmu..jika tidak dirasakn bahawa kamu layak untuk menerima...indah bukan jalan tarbiyah Allah...
Dikecapi kemanisan dari sebuah kesabaran yg ikhlas itu bila hati dilihat tenang menyelusuri arus ujian.....dikutip nafas-nafas baru...lalu dihembus kedalam hatinya..dan pantas melahirnya senyuman yg manis tika yg lain menyalahkan taqdirNya...senyuman kemanisan sebuah kesabaran..bisa meruntuhkan sejuta ujian.....ujian mendatang..ia tidak mengapa...hati yg kuat itu bisa bertahan...kerana dia tahu MANISNYA SABAR....
Nukilan rasa tersenyum bahagia zinnirah clear <3

1 comments:

ar-razi said...

Assalamualaikum w.b.t...

Mungkin saudari tak mengenali saya, izinkan saya mengertikan sabar. Sabar perlu diertikan dan direalisasikan dalam bentuk yang jelas. Kerana manusia skrg ini bukan sahaja mereka lupa bersabar malah tidak tahu macam mna nak bersabar.

Saya petik kata-kata Ustaz Hasrizal yang memetik kata-kata Stephen Covey dalam bukunya yg terkenal: "Bila dalam keadaan marah dan tertekan, tekan butang pause (berhenti sejenak), bertenang,dan cuba lihat permasalahan sebenar" (kata2 ini telah diolah bagi sesuai dgn konteks perbincgn).

Apa2pun selamat menulis dan berkarya.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Ka'bah Night | powered by Blogger | created from Minima retouched by ics - id